Aapjeskrant

In onze klas  zitten de 2de kleutertjes.

Wij zijn de  apen klas. 

 

  • Eigenschappen: levendig, moedig, verstandig, zorgzaam
  • Omschrijving: Over het uiterlijk van de aap weet men meestal genoeg. Alle apen zijn verstandig te noemen… en toch laten ze zich verschalken op een onnozele manier. Ze zijn de levendigste en beweeglijkste zoogdieren. Het is een potsierlijke en vrolijke kwast. De Chimpansee is moedig en moeder-aap is goed voor haar jongen.

Een week in maart

Tijdens het schrijven van teksten krijgen we regelmatig bijkomende opdrachten. Dat vinden we altijd heel leuk en uitdagend. 

meer lezen

Onderzoek

Wat een knappe en toffe onderzoekjes passeerden er deze week in onze klas. 
Zo bracht Sanne een kriebeldiertje mee en er waren meningsverschillen over wat ze nu juist bij had. We maakten een lijstje, zochten deze beestjes op en besloten in de kring dan wat er in het bakje zat: een duizendpoot! 
We zien de zon vaker verschijnen nu en vroegen ons af....wat is de zon eigenlijk? We zochten foto's op van de zon en keken naar een educatief filmpje: de zon is een heeeeel grote vuurbal, ver weg van ons en we kunnen er niet heen want dan zouden we helemaal smelten! 
Zo ontstond er een nieuwe vraag: hoe ziet een raket er uit?? Hetzelfde als een vliegtuig? Aaron, Sen en Dries legde zich toe op deze vraag. We zochten het samen op en zij vertelde het aan de groep, knap hoor! (ze hebben zelfs een grapje gemaakt, kijk maar op de foto én vonden een ruimteschip waar we misschien zelf ooit mee naar de ruimte kunnen reizen ;) ) 
We waren zo enthousiast dat ze zelf raketten wilden maken. We maakten er een knipoefening van, die ze helemaal zelfstandig kunnen uitvoeren, Dries en Aaron maakten een voorbeeld en anderen volgden. Mooi om te zien =) 

meer lezen

Van scheerschuim tot drukwerk

Om onze psychomotoriek te oefenen mochten we vrij werken met scheerschuim. We voerden allerlei bewegingen uit, met twee handen, afwisselend van hand, te samen of apart. Dat vonden we wel leuk =) Later die week was er een verwerkende activiteit met scheerschuim. Nu mochten we er iets mee maken. Omdat we graag zoveel mogelijk druktechnieken leren kennen werd het deze keer 'marmeren' met scheerschuim. 

meer lezen

Bouwen met sponzen

Patronen, tellen en een cijferboekje

Nieuwe klasgenoten

Sinds vorige week hebben we er 7 klasgenootjes bij. 
Op de foto's kan je zien dat we ons al helemaal thuis voelen ;) en wat we allemaal deden in onze klas die eerste dagen. 

meer lezen

Groene vingers

Samen met enkele ouders van het tuinteam, werken met natuurlijk materiaal en eigen creativiteit.

meer lezen

"Word wakker Walter"

We luisteren naar het gekke verhaal 'Word wakker Walter', delen ervaringen en tekenen/schilderen wat we onthouden of wat we er zelf bij verzinnen. 

meer lezen

Druktechnieken

We leerden een nieuwe druktechniek kennen de afgelopen week: monodruk met touw. Ik liet de kinderen zien hoe het werkt en ze gingen de dagen nadien zelfstandig aan de slag. Jullie kunnen enkele van de vele werkjes en de werkwijze hier bewonderen.

meer lezen

Strijkparel-mania

Sommigen zijn helemaal into strijkparels. Om voor uitdaging en variatie te zorgen zijn we enkele moeilijke voorbeeldkaarten gaan lenen bij de salamanders, Anouk heeft ideeën voor ons gezocht en we gebruiken onze eigen fantasie. Enkele foto's van de veeeeele super knappe dingen die wij maken. 

meer lezen 0 commentaren

Van boodschappenlijst tot soep

Net zoals de salamanders hebben wij van onze poppenhoek een winkeltje gemaakt. Daar moesten we sorteren op kleur en tellen via de 1-1 -relatie. Nadien kwamen er ook boodschappenlijstjes bij. 
Ook wij hebben zelf gekookt. We hadden gesprekjes over gezonde voeding en besloten deze keer zelf soep te maken. We deden wat opzoek-werk en maakten een boodschappenlijstje, daarmee gingen we met een groepje naar een échte winkel. Iedereen kreeg andere delen van het lijstje in de winkel en moest zelf op zoek gaan zodat we alles in de kar hadden liggen. 
Nadien kwam Petra, de mama van Mila, ons helpen met koken. We maakten gemixte soep en soep met stukjes. 

meer lezen 0 commentaren

Spiegelen

Mila maakte een vrij werk. Ze schreef haar naam 2 keer. Eén maal in gewoon schrift en één maal gespiegeld. Dat vonden we tijdens de afsluitronde zeer bijzonder! Er werd de dag nadien dan ook veel gespiegeld met blokken. 

meer lezen 0 commentaren

Creatief werk

Tijdens de vrije werktijd hebben de aapjes deze maand nog niet stilgezeten.

meer lezen 0 commentaren

Waar gaat onze pipi naartoe?

Na een toiletmoment kwam Marie de groep weer in en vroeg "Waar gaan het toiletpapier en mijn pipi eigenlijk naartoe wanneer ik doorspoel?" ...
Hé! Dat vroegen er zich wel meer kids af!

We hadden er een gesprek over maar we wisten het eigenlijk écht niet... Naar het toilet! We bekeken al de buizen, aan de toiletten maar ook aan de wasbakken. Al de buizen verdwijnen in de grond. We vonden ook een klein putdeksel bij de toiletten. Waar gaan die buizen dan naartoe in de grond? We gingen op zoek via internet en vonden een filmpje over ... het riool via schooltv. 

Na het bekijken van dat filmpje trokken we onze schoenen en jassen aan: we moesten zelf op zoek! Op de speelplaats en later op de straat zochten we naar bewijzen van deze 'riooldeksels'. We ontdekten allerlei soorten deksel en roosters. We zagen buizen die de grond in verdwenen ... Met al deze informatie gingen we terug naar onze klas. Om verder onderzoek te doen via filmpjes en het internet. Nadien bespraken we alles in groep en begrepen we de antwoorden op onze vragen. 

Ja.... ook pipi en kaka hebben het recht op een reisje ;) 

meer lezen 0 commentaren

Mijters

Esje had vandaag een mijter bij. We pasten onze op voorhand gemaakte plannen helemaal aan want: wij wilden ook graag zo een mijter hebben (ja, echt iedereen wou er eentje (of meerdere) maken)! We moesten zelf tekenen, knippen, leggen en plakken. Een vrolijke bedoening in de klas. 

meer lezen 0 commentaren

Een straat

Enkele klasgenoten brengen vaker en vaker auto's mee en dat vinden we momenteel zeer leuk. We rijden over de banken, de tafels en de vloer en wanneer we overal geweest zijn - beginnen we opnieuw. Dat is tof maar niet voor iedereen. Zij die aan de tafels aan het werken zijn vinden het niet zo ideaal wanneer er auto's langs hun spullen zoeven ;) Hoe gaan we dat oplossen?
- Door zelf een straat te maken, zeiden ze! Met blokken was het niet stabiel, papier bewoog... dan een proberen we het eens met tape. Rechte straten en een straat 'waar je zo van twee kanten kan komen'. Na al dat plakken van de tape: rijden maar =) 
- De dag nadien werden er ook bruggen gemaakt. We experimenteerden en zochten. Er werd karton gesneden, blokken geplaatst en gezocht naar de beste oplossing(en). Knap werk aapjes! 

meer lezen 0 commentaren

Allerlei bouwsels, groot en klein

1 commentaren

Mindmap: een vliegtuig

Aaron wou met lego een vliegtuig bouwen maar wist niet hoe. 
Hij dacht na over alles wat hij wist over een vliegtuig en dat schreven we op. Nadien zocht hij samen met mij naar foto's en vonden we ook dingen die hij nog niet wist. Hij koos wat hij interessant vond om mee te werken en die foto's plakten we op zijn mindmap. Vervolgens ging hij aan de slag en bouwde hij zijn eigen vliegtuig. Hij presenteerde zijn vrij werk aan de groep. 

meer lezen 1 commentaren

Drukken voor de praatronde-bundel

We maakten een bundel voor onze praatronde- & klasnieuwspapieren van september en oktober. De voor- en achterzijde maakten we met een druktechniek. Ze liggen nu in de klas, zo kunnen we zelfstandig terugblikken. 

meer lezen 1 commentaren

Wat deden wij (nog) allemaal tijdens oktober?

Ons verkleden, drukken, knutselen, plannen voor huizen tekenen en deze nabouwen, ons werk presenteren aan elkaar, ontdekken, Mila haar verjaardag vieren (met pompoen-cupcakes en cocktailbar) ...

meer lezen 3 commentaren

Pompoenen

Pompoenen kwamen de klas in, een hele praatronde hielden ze ons bezig en hé, daar kan je veel mee doen! 
We hebben ze gesorteerd volgens formaat, kleur, van klein naar groot, van dik naar dun.
We hebben ze gewogen door ze te vergelijken met ander materiaal in de klas.
We hebben ze gemeten in een rij maar ook rondom en gekeken welke dikker was en wat er in onze klas even rond was (zo kwamen ze tot de conclusie dat ikzelf blijkbaar toch dikker dan alle pompoenen die wij hadden...).
We vroegen ons ook af of ze drijven of zinken? We maakten er een turflijst van (10 dachten zinken en 4 drijven). Maar hé! Verrassing alom, kijk maar op de foto's =) 
Hoe ziet een pompoen er vanbinnen uit? En ziet een oranje, groene en witte pompoen er hetzelfde uit? We hebben het samen onderzocht en we zijn er een hele tijd mee bezig geweest. Nadien al de pitjes lospeuteren om te laten drogen (om in het voorjaar te planten) vonden we allemaal super leuk en het was dan ook een lange tijd muisstil tijdens de concentratie in de klas. 
We zouden koken met de pompoenen maar dat hebben we geparkeerd voor na de vakantie. 

meer lezen 0 commentaren

Letters en vormen

Sommigen van ons zijn wel 'into' letters en de vormen van letters. Daar gaan we dan mee aan de slag. Aangereikt door mij en door de kinderen zelf iets mee gedaan: knap werk! We gebruikten steekparels, fluo-stiften en eigen werk. 
Want geef toe, schrijven met onze speciale 'schrijf-stiften' (veer inclusief) is ook wel bijzonder ;) 

meer lezen 0 commentaren

Wat deden wij zoal de afgelopen week tijdens de vrije werktijd?

- In onze klas ligt een teken- en knutselmap. Wij mogen hier vrij dingen uit kiezen die wij willen maken of tekenen (met stappenplan). Meestal gaat dat onmiddellijk maar soms moeten we ook een plan maken (omdat we bv. het materiaal moeten verzamelen). De knutsel- en tekenideeën veranderen regelmatig. 
- Wij bouwen er op los en maken echt prachtige dingen. 
- Er ontstond ook een spontane show en iedereen van onze klas kwam kijken! Ze telden de aanwezigen  en er werden evenveel stoelen geplaatst. Nadien werd er opgetreden op muziek én mocht om de beurt iemand meedoen. Aaron en Dries noteerden welke liedjes we hoorden en wie er aan de beurt was. 

meer lezen 0 commentaren

Hieperdepiep Liene!

Liene werd 4 jaar en dan gingen we vieren.
Zelf ons cakeje versieren en ons laten schminken =) Proficiat Liene!

meer lezen 0 commentaren

De 'aapjes' boekenwinkel

Alle boekjes verdwenen van het rekje en kwamen op een grote stapel te liggen. Waarom? Enkele kleuters zouden ze willen verkopen in hun 'winkel'. Even allemaal samenzitten en nadenken over wat we dan nodig hebben! Nadien aan de slag met ons plan: zelf geld maken, een poster voor onze winkel, een bordje waarop we zien of de winkel open/gesloten is en afspreken met hoeveel we in de winkel kunnen werken. Het was een mooi rollenspel, motoriek, veel 1-1 relatie, rekening houden met afspraken en communicatie.

meer lezen 8 commentaren

Van maïs maken we: popcorn!

Miel bracht maïs mee naar de klas en wij maakten een lekker plan voor later in de week =)
Het proces konden we met een popcorn machine goed zien, horen en ruiken. En nadien aten we de popcorn puur natuur op en kregen we er geen genoeg van ;)

meer lezen 0 commentaren

Noest en Luan blazen kaarsjes uit!

Suzanne, de mama van Noest, kwam lekker én vers appelsap maken met ons. We ontdekten dat er niet alleen sap uit kwam maar ook moes. Lekker! Lukt het ook met een banaan vroegen we ons af? Testen maar! Dat werd alleen moes maar met een wortel kregen we wel sap én moes =)
Miet, de mama van Luan, kwam samen met zijn zus schaapjes knutselen met ons en die mochten nadien ook mee naar huis. 

meer lezen 0 commentaren

Creatieve activiteiten en verwerking

Probleemoplossend denken, drukken, schilderen, bouwen, samenwerken, rollenspel ... 

meer lezen 0 commentaren

De drie biggen en de boze wolf

Het verhaal van de drie biggen en de boze wolf hield ons nog al bezig. We hoorden het graag nog eens en nog eens en... we kregen er geen genoeg van! 
Dus vertelde Anouk het verhaal ook eens met figuurtjes op een stokje, wij mochten het nadien zelf navertellen met de stokjes!
Ook moesten we allerlei huizen bouwen en dan kwam de boze wolf langs om te testen of ons huis sterk genoeg was, of dat het zou omvallen!
Zelf konden we ook onze adem-kracht testen, door met een rietje verf over een blad te blazen. 

meer lezen 1 commentaren